ناخدا باخدا

گر ناخدایی با خدا باش...

ناخدا باخدا

گر ناخدایی با خدا باش...

واکنش مطبوعات آمریکایی مصاحبه والاس با رییس جمهوری اسلامی

مایکل اسمیت نویسنده کتاب "چهره های یک امپراطور" و" دیوانگی شاه جرج" درنامه ای به مایک والاس می نویسد: "مصاحبه شما با احمدی نژاد رییس جمهوری ایران، برای حرفه روزنامه نگاری، رسوایی به شمار می رود."


فت وگوی مایک والاس خبرنگار با سابقه شبکه تلویزیونی "سی. بی. اس" آمریکا با دکتر محمود احمدی نژاد در برنامه "60 دقیقه" این شبکه تلویزیونی، سبب بروز واکنش بسیاری در مطبوعات جهان شده است.
به گزارش فارس ، پایگاه اینترنتی "واشنگتن پریزم" وابسته به پنتاگون(البته این وابستگی از سوی واشنگتن پریزم رد شده است) درباره این مصاحبه نوشت: محمود احمدی نژاد در این مصاحبه، به راحتی نبض مصاحبه را در دست گرفت و چندین بار مایک والاس را عصبانی کرد.
همچنین شبکه "ای. بی. سی" که از رقبای شبکه "سی بی اس" به حساب می آید،درباره این مصاحبه نوشت: احمدی نژاد از عهده سوالات دشوار والاس ماهرانه برآمد و از برخی از آنها به خوبی جاخالی داد.
این شبکه بخشی از این مصاحبه را مورد توجه قرار می دهد که والاس از احمدی نژاد درخصوص حمایت ایران از گروه حزب الله سوال می کند، و احمدی نژاد درپاسخ می گوید: "آیا شما نماینده رژیم صهیونیستی هستید، یا یک روزنامه نگار؟" احمدی نژاد در طول مصاحبه آرام، شوخ طبع و دقیق بود، درحالی که والاس کاملاً عصبی به نظر می رسید و بسیاری ازسوالات خود را با لحن بی ادبانه ای می پرسید.
از سوی دیگر، جان مک انتایر، منتقد سیاسی و مسئول تارنمای "سیاست واقعی و شفاف" می گوید که مصاحبه احمدی نژاد با مایک والاس را با علاقه زیادی دنبال کرده است. به عقیده او اگر این مصاحبه، مسابقه بوکس بود، احمدی نژاد آن را برده بود.
وی می گوید: "این گفته، بیشتر اظهار نظر درباره مهارت احمدی نژاد - و نه کوچک شمردن والاس-، است. چرا که او در تهران با رییس جمهوری ایران مصاحبه می کرد و این ملاحظه را داشت که احترام و تمکین را رعایت کند."
مک انتایر می افزاید: "اما موضوع اصلی والاس نیست. او برای مصاحبه ای که کرده شایسته تقدیر است. چرا که درمجموع احتمال دارد احمدی نژاد درپنج سال آینده در صحنه جهانی نقش مهمی ایفا کند. به همین جهت مصاحبه والاس فرصتی بود تا اطلاعات بیشتری در خصوص این شخصیت اساسی، جمع آوری شود."
مک انتایر دیدگاه روزنامه نیویورک تایمز درهفته گذشته که گفته بود اگر آمریکا با کشورهای دیگر جهان بهتر بازی می کرد، مشکلاتی که هم اکنون با آنها مواجه است، رخ نمی داد را، به انتقاد می گیرد و آن را توهم می خواند.
او اضافه می کند که چنین تصوری که بشود توانمندی های احمدی نژاد را خنثی کرد، اشتباه است. با این همه وی اعتقاد دارد که بیشتر هم پیمانان آمریکا، چنین طرز تفکری دارند.
مک انتایر اضافه کرده است که به رغم هر اقدامی که آمریکا در مورد ایران انجام دهد، به سبب پیشرفت بیرحمانه فناوری، تقریباً غیرممکن است که بتوان ایران را از دستیابی به فناوری هسته ای دورکرد. بنابراین با توجه به این موضوع، سیاستی جدی که می توان درقبال ایران اعمال کرد، تغییر رژیم و رئیس جمهور فعلی است. این کاری است که باید تا دیر نشده، انجام شود.
یک سیاستمدار آمریکایی نیز در خصوص مصاحبه سی. بی. اس می گوید: "احمدی نژاد بازی را با بیان کردن موضع کشور خودش، آن هم به صورت آشکار، از والاس برد. والاس نه تنها به خاطر قرارگرفتن در موضع یک روزنامه نگار غیربی طرف که در پی دانستن نظر کسی نیست، بلکه به خاطر حالت پرخاشگرانه و عاری ازاحترام خود، بازی را به احمدی نژاد واگذار کرد. اگر در میان تماشاگران، مخاطبان روشنفکری وجود داشتند، می توانستند احمدی نژاد را به عنوان انسانی معمولی، شوخ طبع و مسلط به خود ( درمقایسه با والاس) ببینند، که در مباحثی که مطرح می کرد کاملاً صریح بود.
مایکل اسمیت نویسنده کتاب "چهره های یک امپراطور" و" دیوانگی شاه جرج" درنامه ای به مایک والاس می نویسد: "مصاحبه شما با احمدی نژاد رییس جمهوری ایران، برای حرفه روزنامه نگاری، رسوایی به شمار می رود."
او می نویسد که والاس مصاحبه خود را مانند شاگرد مدرسه ای ها، با حالتی فروتنانه آغاز کرد و بقیه مصاحبه را با سوالهای آکنده از اتهامی ریاکارانه، به باد داد. به نوشته وی اگر "گستاخی"، جزء ورزش های المپیک به شمار می رفت، والاس مدال طلای آن را نصیب خود می کرد.
اسمیت که یکی از منتقدان رئیس جمهور بوش به شمار می رود، در ادامه نامه خود به والاس می گوید: "خودبینی بی حد و مرزی که شما از خود نشان دادید، بسیار به رفتار پرزیدنت بوش پدر در هنگامی شباهت دارد که هواپیمای مسافربری ایران درسال 1988 توسط ناوهواپیما بر وینسنس مورد حمله قرار گرفت و 290 سرنشین آن کشته شدند. بعد ازآن بوش گفت که "من هرگز از قول ایالات متحده عذرخواهی نخواهم کرد، و به من مربوط نیست که واقعیت چیست!".
مایکل اسمیت نویسنده کتاب " دیوانگی شاه جرج" به مایک والاس می گوید: "مصاحبه شما با احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، برای حرفه روزنامه نگاری، رسوایی به شمار می رود."
با این وجود، ظاهراً اظهار نظرهای محمود احمدی نژاد که همزمان با اعلام ایجاد وب لاگ شخصیش بود، خشم هکرهای اسراییلی را برانگیخته است. به گونه ای که دراولین روزهای آغاز به کار تارنمای رئیس جمهوری، اقدام به هک کردن آن کردند. تارنمای احمدی نژاد روز یکشنبه اعلام کرده بود که کاربران اینترنتی می توانند سوالات خود را به زبان های عربی، فرانسه، انگلیسی و فارسی بنویسند و جواب خود را از رئیس جمهوری بگیرند.
اما روز دوشنبه وب لاگ نویس های اسراییلی ادعا کردند که هزاران نفر را سازمان دهی کرده اند که همزمان وارد سایت او شده و منجر به ازبین رفتن آن شوند. سایت احمدی نژاد که در ساعات پایانی روز دوشنبه برای چندین ساعت از کار افتاد، به گزارش رویتر، روز سه شنبه دوباره کار خود را آغاز کرد.
سوال نظر سنجی روز سه شنبه وب سایت احمدی نژاد این بود: "آیا فکر می کنید که قصد و هدف آمریکا و اسراییل از حمله به لبنان،
کشیدن ماشه برای آغاز جنگ جهانی سوم است؟

adlroom.com